نصب وردپرس روی لوکال هاست wamp در ۴ مرحله

بازدید: 4247 بازدید
نصب وردپرس روی لوکال هاست wamp در ۴ مرحله

با نصب وردپرس روی لوکال هاست wamp این امکان را خواهید داشت که بتوانید وردپرس یا هر سیستم سایت ساز آماده یا اختصاصی را روی کامپیوتر خود راه‌اندازی کرده و آن را توسعه دهید. برنامه‌های مختلف دیگری مثل زمپ و لمپ نیز برای استفاده به عنوان لوکال هاست وجود دارد که به کمک آنها می‌توانید عینا محیطی که برای راه‌اندازی وردپرس دارید را شبیه سازی کنید.

در ادامه این مقاله از وبلاگ کددونی قصد دارم به معرفی مراحل نصب وردپرس در لوکال هاست ومپ بپردازم که به صورت مرحله به مرحله می‌توانید مراحل نصب را در سیستم عامل ویندوز دنبال کنید. اما پیش از ان که به سراغ اصل مطلب برویم، لازم می‌بینم یک سری توضیحات در خصوص برنامه ومپ به شما بدهم.

لوکال هاست ومپ چیست و به چه دردی می‌خورد؟

مطمئنا این سوال برای شما پیش آمده که اصلا لوکال هاست چیست و چرا باید از لوکال هاست ومپ یا هر برنامه دیگری برای نصب وردپرس استفاده کنیم؟

اجازه دهید این موضوع را با ذکر دو مثال بررسی کنیم.

عرفان و محمد هر دو دانشجوی رشته نرم افزار هستند. عرفان در زمان فراغت از تحصیل در بازار مشغول کار است و محمد هم به دلیل تخصصی که دارد، از طریق طراحی سایت کسب درآمد می‌کند.

حال شرایطی برای این دو دوست رخ داده که هر دو در یک زمان خاص باید یک سایت وردپرسی را طراحی کنند. اما تفاوت اینجاست که، عرفان یک دانشجوی بازاری است و اصلا ارتباطی با طراحی سایت و وبمستری ندارد، طراحی سایت نیز به عنوان یکی از پروژه‌های درسی روی دوشش افتاده. اما محمد که طراح سایت است قرار است برای فردی یک سایت را از صفر تا صد طراحی کرده و بالا بیاورد.

همان طور که می‌دانید، برای طراحی هر سایتی ما نیاز به خرید هاست و خرید دامنه داریم. عرفان چون قرار است به عنوان یک پروژه دانشجویی سایتی را ساخته و تحویل استاد دهد، ضرورتی به خرید هاست و دامنه ندارد. در این بین محمد هم طی قراردادی که با کارفرما داشته، قرار است این سایت را در طول مدت ۳ ماه طراحی و تحویل دهد.

حال چه اتفاقی برای این دو دوست خواهد افتاد؟ عرفان نمی‌تواند برای یک پروژه‌ای که صرفا یک پروژه دانشجویی است یک هاست و یک دامنه را به صورت یک ساله خریداری کند. محمد هم که باید ۳ ماه وقت برای طراحی سایت بگذارد و لزومی ندارد که هاست و دامنه برای این مدت خریداری شود.

در نتیجه ابزار لوکال هاست به این دو دوست کمک می‌کند تا با شبیه سازی محیطی که با خرید هاست و دامنه ما به آنها نیاز داریم، بتوانیم به طراحی سایت بپردازیم. استفاده از لوکال هاست چند مزیت دارد.

  • مورد اول اینکه نیازی به پرداخت هزینه ندارید. کافی است برنامه را روی لپ تاپ یا کامپیوتر خود نصب کرده، و شروع به طراحی سایت خود کنید.
  • مورد بعدی این است که اگر قرار باشد هاست و دامنه خریداری کنید، به این دلیل که نیاز به اتصال اینترنت دارید، در بسیاری مواقع قطعی اینترنت و کش شدن داده‌ها حسابی شما را کلافه خواهند کرد. جدایی از این وقتی از لپ تاپ استفاده کنید، اگر هم با قطعی برق مواجه شوید، اگر فرض کنیم باتری شما سالم است، لااقل مدتی فرصت دارید که به جای منتظر ماندن برای وصل شدن برق، همچنان روی سایت خود در محیط ویندوز کار کنید.
  • و از همه مهم‌تر اینکه، شما در یک محیط کاملا مناسب می‌توانید با آرامش خیال سایت خود را ساخته و در نهایت اگر قرار است یک پروژه دانشجویی باشد، آن را روی لپ تاپ دارید که به استاد نمایش دهید؛ حتی امکان استفاده از ان روی حافظه فلش را هم خواهید داشت. اگر هم پروژه طراحی سایت باشد که بعد از تکمیل شدن کافی است یک انتقال ساده وردپرس از لوکال هاست به هاست را انجام دهید.

پس همانطور که در این مقال دیدیم، این دو دوست بدون نیاز به صرف هزینه‌های اضافی و از طرفی دیگر مشکلاتی که استفاده از هاست و روش انلاین برای طراحی سایت وجود دارد، موفق شدند تا به راحتی و بدون درگیری زیاد، وردپرس را نصب کرده و برای اهدافی که دارند از ان استفاده کنند.

نحوه نصب وردپرس روی لوکال هاست wamp چگونه است؟

برای نصب وردپرس روی لوکال هاست ومپ، کافی است که ۴ مرحله را طی کنید. اگر به حجم محتوا که بر اساس اسکرول مرورگر مشخص شده دقت کنید، شاید فکر کنید که کارهای بسیار پیچیده‌ای را باید انجام دهید؛ در حالی که اصلا اینطور نیست.

  1. دانلود و نصب برنامه ومپ سرور
  2. ساخت دیتابیس وردپرس در لوکال هاست ومپ
  3. دانلود وردپرس و خارج کردن آن از حالت زیپ در مسیر نصب برنامه
  4. انجام مراحل نصب وردپرس

تنها مراحلی هستند که باید طی کنید. همه این ۴ مرحله را اگر با معطلی که برای لود شدن داده‌ها و دانلود آنها در نظر نگیریم، می‌توان در عرض ۱۰ دقیقه انجام داد که کار بسیار ساده‌ای است. پس بیایید شروع کنیم.

گام اول: دانلود و نصب برنامه wamp server

برای شروع کار ابتدا باید برنامه ومپ سرور را بسته به سیستم عامل و نسخه ویندوز 32 یا 64 بیتی خود دانلود کنیم. برای دانلود این برنامه کافی است روی دکمه زیر کلیک کنید تا به سایت رسمی آن هدایت شوید.

سپس مشابه تصویر زیر روی منوی DOWNLOAD کلیک کنید تا به بخش دانلود هدایت شوید.

ومپ سرور

همانطور که در تصویر می‌بنیید دو نسخه از این برنامه برای سیستم عامل‌ها وجود دارد. یکی نسخه 32 بیت و دیگری نسخه 64 بیت که باید بر اساس سیستم عامل نصب شده خود یکی از آنها را انتخاب کنید. در اینجا من چون از ویندوز 64 بیت استفاده می‌کنم، روی دکمه اول کلیک می‌کنم. دقت داشته باشید که یکی از مشکلات برنامه ومپ و سایر برنامه‌های لوکال هاست این است که امکان استفاده از پیوند یکتا دلخواه در آن وجود ندارد. برای حل این مشکل یا باید یک سری تغییرات در فایل‌های برنامه ایجاد کنید یا اینکه از نسخه 64 بیت استفاده کنید.

پس اگر ویندوز شما 64 بیتی است، حتما این نسخه را استفاده کنید. در غیر این صورت می‌توانید نسخه 32 بیت را دانلود کنید. بعد از کلیک روی یکی از این دکمه‌ها پنجره زیر به شما نمایش داده می‌شود.

ومپ سرور

نیازی به پر کردن این فرم‌ها نیست و تنها کاری که باید انجام دهید کلیک روی لینک زرد رنگ با عنوان you can download it directly است که در ابتدای این فرم نمایش داده شده است.

با کلیک روی این گزینه به صورت خودکار به لینک دانلود هدایت خواهید شد که بعد از ۵ ثانیه در دسترس قرار گرفته و می‌توانید برنامه را دانلود کنید. پس از اتمام دانلود کافی است مثل هر برنامه دیگری مراحل نصب را با زدن چند کلیک Next طی کنید. طی مراحل نصب بسته به اینکه از کدام نسخه استفاده می‌کنید، این امکان فراهم شده تا علاوه بر نسخه‌های پیش‌فرض php، پایگاه داده و وب سرور، بتوانید از نسخه‌های جدیدتر نیز استفاده کنید.

بنابراین در صورتی که کد نویسی سایت شما طوری است که قرار است آن را مطابق با جدیدترین نسخه‌های وردپرس کدنویسی کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما ورژن‌های جدید را در طول فرآیند نصب برای این سه مورد انتخاب کنید.

علاوه بر این پس از اتمام نصب از شما خواسته می‌شود تا اگر نمی‌خواهید از برنامه‌های اینترنت اکسپلورر و نوت پد به عنوان مرورگر و ویرایشگر پیش‌فرض برنامه استفاده شود، آنها را تغییر دهید که کافی است برای این کار مسیر نصب برنامه مرورگر و ویرایشگر کد دلخواه را به برنامه اعلام کنید. البته بعد از نصب می‌توانید از منوی Setting برنامه ومپ این موارد را تغییر دهید.

گام دوم: ساخت دیتابیس در برنامه ومپ

چون ما از یک برنامه برای مجازی سازی و فراهم کردن شرایطی که در هاست وردپرس داریم از برنامه ومپ استفاده می‌کنیم، ابتدا باید این برنامه را اجرا کنید. برای این منظور پس از اجرای برنامه باید وب سرور و مفسرهای مورد نیاز را اجرا کنید.

با دو بار کلیک کردن روی آیکون برنامه ومپ سرور کافی است چند ثانیه صبر کنید تا آیکون برنامه در Taskbar ویندوز ابتدا به رنگ قرمز، سپس نارنجی و در نهایت به رنگ سبز نمایش داده شود. نمایش دادن رنگ سبز به این معنی است که برنامه که به وب سرور، php و پایگاه داده نیاز دارد همگی به درستی کار می‌کنند. اما رنگ نارنجی و قرمز به معنی وجود مشکل است که باید آن را بررسی کنید.

توجه: همانطور که اشاره کردم، اگر رنگ نارنجی یا قرمز در آیکون برنامه نمایش داده شد، روی آیکون برنامه راست کلیک کرده و گزینه Refresh را انتخاب کنید. اگر موضوع حل نشد، از منوی Tools آیکون می‌توانید لاگ‌های خطای برنامه را مشاهده کرده و ببینید که کدام یک از سرویس‌ها مشکل دارند.

حالا برای اینکه دیتابیس وردپرس را بسازید باید به تنظیمات phpmyadmin در لوکال هاست دسترسی داشته باشید. برای این منظور کافی است آدرس localhost/phpmyadmin را در مرورگر خود وارد کنید. در این صورت ممکن است از شما رمز و نام کاربری درخواست شود که کافی است از نام کاربری root برای ورود استفاده کنید. پر کردن گزینه رمز در این مرحله لزومی ندارد.

ومپ سرور

سپس همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، از منوی سمت چپ روی دکمه‌ی NEW برای ساخت دیتابیس در لوکال هاست ومپ کلیک کنید تا گزینه‌های ساخت دیتابیس نمایش داده شود.

  1. روی دکمه NEW برای نمایش فرم ساخت دیتابیس کلیک کنید.
  2. در این کادر نام دیتابیس خود را وارد کنید. این نام همان نامی است که در هنگام نصب وردپرس باید برای نام دیتابیس وارد کنید.
  3. برای اینکه اطلاعاتی که در دیتابیس ذخیره می‌شوند برای زبان فارسی استاندارد باشند، از بین لیست موجود گزینه‌ی utf8_persian_ci را انتخاب کنید.
  4. روی دکمه‌ی create برای ساخت دیتابیس کلیک کنید.

در نهایت بعد از نمایش یک پیغام سبز رنگ، دیتابیس شما ساخته و پیغام موفقیت آمیز بودن آن نمایش داده می‌شود.

ممکن است بپرسید: پس نام کاربری و رمز عبور دیتابیس از کجا باید وارد شود؟ لازم به توضیح است که در برنامه لوکال هاست ومپ، نیازی به انتخاب نام کاربری در دیتابیس ندارید. شما برای هر دیتابیس ساخته شده کافی است از نام کاربری root استفاده کنید. برای رمز عبور دیتابیس هم کافی است فیلد رمز در مرحله نصب وردپرس روی ومپ که خواسته می‌شود را خالی بگذارید.

گام سوم: انتخاب مسیر نصب و دانلود وردپرس

با نصب برنامه ومپ سرور روی هر یک از درایوهایی که انتخاب کردید، یک پوشه با نام www درون مسیر نصب برنامه قرار دارد. این پوشه در واقع همان مسیر Home در هاست را تشکیل می‌دهد که با ورود به آن و ساخت پوشه جدید، می‌توانید روی هر یک از این پوشه‌ها یک سایت بسازید که این پوشه‌ها هم همان public_html هاست هستند.

از آنجایی که من از نسخه 64 بیتی برنامه ومپ استفاده کردم و هنگام نصب برنامه هم تغییری در درایو نصب برنامه (درایو C) یا نام پوشه برای نصب برنامه ندادم، به صورت پیشفرض از پوشه wamp64 برای مسیر نصب برنامه در درایو c استفاده شده است. پس برای اینکه وردپرس را در مسیر مناسبی نصب کنید، وارد پوشه‌ی wamp64> www شده و سپس یک پوشه جدید برای سایت خود بسازید.

من قصد دارم وردپرس را در یک مسیری با نام danesh نصب کنم که آدرس دسترسی به این سایت به صورت localhost/danesh در دسترس باشد. پس لازم است که مشابه تصویر زیر پوشه جدید را که در پوشه www می‌سازم با نام danesh ایجاد کنم.

حال باید وارد این پوشه شده و آخرین نسخه وردپرس را درون آن قرار دهم. برای این منظور ابتدا روی دکمه زیر کلیک کنید تا جدیدترین نسخه وردپرس را دانلود کنید.

بعد از دانلود وردپرس باید آن را در پوشه ساخته شده‌ی danesh ذخیره کرده و سپس از حالت زیپ خارج کنید. برای این منظور می‌توانید مشابه تصویر زیر روی فایل زیپ راست کلیک کرده و سپس گزینه‌ی Extract here را انتخاب کنید.

ومپ سرور

در این صورت یک پوشه با نام wordpress اضافه می‌شود که فایل‌ها و سایر پوشه‌های وردپرس در آن قرار دارند. برای اینکه بتوانید از وردپرس در همان مسیر localhost/FOLDER استفاده کنید، لازم است که کلیه چیزهایی که در این پوشه قرار دارند به مسیر قبلی منتقل شوند. پس مشابه تصویر زیر وارد پوشه wordpress شده و بعد از انتخاب کلیدهای ترکیبی CTRL + A آنها را به کمک راست کلیک کردن و انتخاب گزینه‌ی cut به پوشه قبلی منتقل کنید.

ومپ سرور
  1. وارد پوشه wordpress شوید.
  2. با زدن دکمه‌های ترکیبی CTRL + A همه فایل‌ها و پوشه‌های درون این مسیر را انتخاب کنید.
  3. راست کلیک کرده و گزینه cut را انتخاب کنید.

پر نهایت به پوشه قبلی برگشته و با راست کلیک کردن و انتخاب گزینه paste پوشه‌ها و فایل‌های انتخابی را به پوشه‌ای که برای سایت خود در لوکال هاست انتخاب کردید منتقل کنید.

در این صورت پوشه‌ای که در مراحل ابتدایی با نام danesh ساختیم حاوی سه پوشه با نام‌های wp-admin، wp-content و wp-includes خواهد بود که در کنار آن نیز سایر فایل‌های وردپرس قرار دارند. حالا که مسیر درست ساخته شده و وردپرس را هم در این مسیر قرار دادید، نوبت به نصب وردپرس در لوکال هاست ومپ می‌رسد.

گام چهارم: انجام مراحل نصب وردپرس در لوکال هاست ومپ

حال که همه این مراحل را انجام دادید و دیتابیس و فایل‌ها در مسیر درست قرار گرفتند، به منظور نصب وردپرس در لوکال هاست ومپ لازم است که مراحل نصب وردپرس را درست مشابه چیزی که برای نصب وردپرس در هاست انجام دادیم طی کنید.

برای این منظور کافی است وارد لوکال هاست خود شده و آدرس پوشه‌ای که فایل‌ها وردپرس را درون آن از حالت فشرده خارج کردید را وارد کنید. در اینجا من از نام پوشه danesh استفاده کردم، پس کافی است به آدرس localhost/danesh مراجعه کنم که در تصویر زیر نیز آن را می‌بینید.

وردپرس

با باز کردن این آدرس به مسیر نصب وردپرس وارد خواهید شد که مشابه تصویر بالا باید روی دکمه‌ی بزن بریم! کلیک کنید. در این مرحله باید اطلاعات دیتابیس وردپرس که در مراحل قبلی ساختید را وارد کنید.

وردپرس
  1. نام پایگاه داده: در این کادر نامی که برای دیتابیس انتخاب کرده بودید را وارد کنید.
  2. نام کاربری: همانطور که در بالا هم اشاره کردم، برای نصب وردپرس روی لوکال هاست ومپ سرور نیازی به انتخاب نام کاربری برای دیتابیس خود ندارید. یک نام کاربری برای همه دیتابیس‌ها در برنامه ومپ در نظر گرفته می‌شود که آن هم root است. برای نام کاربری کافی است عینا عبارت «root» را برای نام کاربری دیتابیس وارد کنید.
  3. رمز عبور: چون هنگام ساخت دیتابیس در لوکال هاست ومپ اجباری به انتخاب رمز نیست، این گزینه را هم باید خالی بگذارید. اگر هر کاراکتری در این کادر قرار دارد آن را پاک کنید تا خالی شود.
  4. پیشوند جداول وردپرس: در حالت پیشفرض روی wp قرار دارد. برای امنیت بهتر پایگاه داده بهتر است که این پیشوند را شخصی سازی کرده و از یک پیشوند دلخواه دیگری استفاده کنید. به‌عنوان مثال می‌توانید از چیزی مثل _cod استفاده کنید. هر چه این پیشوند بی معنی باشد بهتر است. توجه کنید که کاراکتر آندرلاین(_) حتما باید بعد از نام پیشوند ذکر شود.
  5. روی دکمه‌ی فرستادن کلیک کنید تا به مرحله بعدی هدایت شوید.

در این مرحله اطلاعات دیتابیس بررسی شده و اگر به درستی وارد شده باشند، تنظیماتی که مربوط به تنظیمات اولیه در نصب وردپرس روی ومپ است نمایش داده می‌شود. مشابه تصویر زیر باید اطلاعات سایت و مدیر کل را در این مرحله وارد کنید.

  • عنوان سایت: نامی که می‌خواهید برای سایتتان در لوکال هاست نمایش داده شود را وارد کنید.
  • نام کاربری: نام کاربری برای ورود به مدیریت سایت را وارد کنید.
  • رمز عبور: در این فیلد خود وردپرس یک رمز قوی به شما پیشنهاد می‌دهد. می‌توانید از یک رمز ساده که فراموش نکنید استفاده کنید و سپس اگر سایت را به هاست آنلاین انتقال دادید رمز خود را به یک رمز قوی تغییر دهید. دلیل اینکه پیشنهاد می‌کنم در اینجا از یک رمز ساده استفاده کنید این است که اگر رمز فراموش شود، چون امکان ارسال ایمیل در لوکال هاست برای ریست کردن پسورد وجود ندارد، باید از روش‌های پیچیده‌تری برای استفاده از رمز جدید استفاده کنید.
  • ایمیل شما: در این فیلد آدرس ایمیلتان را وارد کنید. از این ایمیل برای ارسال اطلاعیه، لینک فراموشی رمز و سایر موارد استفاده خواهد شد که مربوط به مدیریت سایت است.
  • نمایش به موتورهای جستجو: در لوکال هاست موتورهای جستجو دسترسی برای ایندکس کردن ندارند. اما اگر هدف شما این است که پس از اتمام طراحی سایت در لوکال هاست آن را به هاست منتقل کنید، پیشنهاد می‌کنم این گزینه را فعال کنید تا پس از اینکه فرآیند انتقال به صورت کامل رفع شده و بررسی کردید که مشکلی حین انتقال رخ نداده، این گزینه را غیرفعال کنید تا سایت ایندکس شود.

بعد از پر کردن اطلاعات بالا روی دکمه‌ی راه‌اندازی وردپرس کلیک کنید. چند لحظه که منتظر بمانید این اطلاعات ذخیره شده و برای اینکه ثبت نهایی شوند، کافی است در مرحله بعد روی دکمه‌ی راه‌اندازی نصب کلیک کنید.

وردپرس

بعد از چند لحظه نصب انجام گرفته و مشابه تصویر زیر پیغام موفقیت آمیز بودن نصب وردپرس روی لوکال هاست ومپ به شما نمایش داده می‌شود. حالا در این مرحله کافی است روی دکمه‌ی ورود کلیک کنید.

وردپرس

با انجام این کار فرم ورود به مدیریت وردپرس نمایش داده شده و با استفاده از نام کاربری و رمزی که در مراحل نصب انتخاب کردید، می‌توانید به داشبورد وردپرس وارد شوید. یا اینکه می‌توانید به یکی از دو آدرس زیر برای ورود مراجعه کنید.

localhost/danesh/wp-admin localhost/danesh/wp-login.php

توجه داشته باشید که به جای danesh در دو آدرس بالا، باید نام پوشه‌ای که در کامپیوتر خود ساختید را وارد کنید.

جمع بندی و کلام آخر

همانطور که دیدیم استفاده از برنامه لوکال هاست ومپ این امکان را به ما خواهد داد تا نیازی به خرید هاست و دامنه برای راه‌اندازی سایت‌هایی که جنبه آموزشی دارند یا اینکه قرار است هنوز مدت زیادی را مشغول طراحی سایت خود باشیم نداشته باشند.

در این مقاله به آموزش نصب وردپرس در لوکال هاست ومپ سرور پرداخته و به شما آموزش دادم که استفاده از این برنامه برای ساخت سایت روی کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ چه مزیت‌ها و دلایلی می‌تواند داشته باشد. سپس به معرفی نسخه‌های مختلف این برنامه پرداخته و کلیه مراحلی که باید برای استفاده از وردپرس در لوکال هاست طی کنید را ذکر کردم.

در صورتی که هر سوال یا مشکل در استفاده از برنامه لوکال هاست ومپ دارید، می‌توانید از بخش نظرات ارسال کنید تا شما را راهنمایی کنم. همچنینی اگر با خطاهای مختلفی در استفاده از این برنامه مواجه شدید، در بخش نظرات اعلام کنید تا با آپدیت این مقاله به معرفی راهکارهایی در خصوص رفع آنها بپردازم.

مطالعه بیشتر